Standardy Ochrony Małoletnich w Klubie sportowym JUDO MIZUKA (skrócone)

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Klubu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik Klubu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Trenerzy i instruktorzy, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Klubu oraz swoich kompetencji. Niniejsze standardy ochrony małoletnich określają procedury interwencji, działania profilaktyczne edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu małoletnich oraz gdy do krzywdzenia małoletnich doszło, zasady zmniejszania skutków krzywdzenia poprzez prawidłową i efektywną pomoc małoletniemu.

Należy pamiętać o przestrzeganiu następujących zasad w relacjach wychowawca – wychowanek, wychowanek – wychowanek:

  1. poszanowania swojej godności,
  2. współpracy w oparciu o empatię,
  3. zrozumienia swoich indywidualnych potrzeb,
  4. akceptacji wzajemnych słabości i niedoskonałości,
  5. powstrzymania się od wszelkich zachowań noszących znamiona przemocy w jakiejkolwiek formie, zwłaszcza przemocy fizycznej, psychicznej czy seksualnej,
  6. zachowania ram relacji pomiędzy wychowawcą / trenerem a wychowankiem, adekwatnych do pełnionych przez nich ról w Klubie.

Za zachowania niedozwolone uznaje się:

  1. brak szacunku do uczestnika relacji,
  2. brak empatii i zrozumienia we wzajemnych relacjach,
  3. brak zrozumienia dla indywidualnych potrzeb i możliwości uczestnika relacji,
  4. brak akceptacji dla słabości i niedoskonałości uczestników relacji,
  5. stosowanie zachowań noszących znamiona przemocy w jakiejkolwiek jej formie, w szczególności przemocy psychicznej, fizycznej czy też seksualnej,
  6. nawiązywanie relacji trenerów/ wychowawców z małoletnimi poza ramami określonymi ich funkcjonowaniem w Klubie,
  7. stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek Uczestnika, w jakiejkolwiek formie,
  8. używanie wulgarnego, obraźliwego języka,
  9. upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych Uczestników,
  10. zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym,
  11. stosowanie zastraszania i gróźb,
  12. utrwalanie wizerunku innych Uczestników poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody oraz w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić,
  13. udostępnianie między Małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

Widzisz coś niepokojącego poinformuj trenera, trener widzi coś niepokojącego poinformuje Zarząd klubu.

 

 

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ KLUBU SPORTOWEGO JUDO MIZUKA (dalej jako: „Standardy”)

 

Niniejsze standardy zostały opracowane w zw. z obowiązkiem określonym przepisami ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606), zmieniające dotychczasową ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, której tytuł na mocy tych zmian otrzymuje brzmienie „o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich” (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.), w szczególności na podstawie art. 22b i 22 c ww. ustawy.

§1

Ilekroć w Standardach jest mowa o:

a) Klub – rozumie się JUDO MIZUKA Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu, ul. Kurpierza 5c,

b) Członek zarządu – rozumie się przez to Członka zarządu Klubu, który pełni również rolę trenera (a na obozach sportowych również wychowawcy czy kierownika),

c) Uczestniku – rozumie się przez to małoletniego uczestniczącego w treningach i zajęciach w Klubie,

d) Trenerze/ wychowawcy – rozumie się przez to osobę pracująca z małoletnimi w Klubie,

e) Kadrze – rozumie się przez to zespół składający się z wszystkich trenerów/ wychowawców Klubu, osoby współpracujące z Klubem, w tym w szczególności osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawne, wolontariuszy, stażystów, praktykantów,

f) krzywdzenie dziecka to każde zachowanie względem dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Oprócz tego krzywdzeniem jest zaniedbanie (zamierzone lub niezamierzone), działanie lub zaniechanie a także każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem praw, swobody / dóbr osobistych dziecka i zakłóceniem jego rozwoju.

§2

Celem kadry Klubu jest budowanie bezpiecznych relacji pomiędzy uczestnikami treningów a trenerami / wychowawcami Klubu, a także nawzajem pomiędzy uczestnikami treningów. Poprzez bezpieczne relacje, w szczególności, rozumie się – warunki sprzyjające nabywaniu przez uczestników pewności siebie, nowych kompetencji społecznych i umiejętności, w atmosferze spokoju, zaufania, bezpieczeństwa i przede wszystkim akceptacji. Niniejsze standardy dotyczą wszystkich uczestników treningów i zajęć prowadzonych w Klubie, niezależnie od ich stanu zdrowia, stopnia dojrzałości i etapu rozwoju, a także ich sprawności psychofizycznej, emocjonalnej i społecznej.

§3

Do realizacji celów określonych w punkcie 1, zarówno wychowankowie, jak i wychowawcy, zobowiązani są do przestrzegania następujących zasad w relacjach wychowawca – wychowanek, wychowanek – wychowanek:

1. poszanowania swojej godności,

2. współpracy w oparciu o empatię,

3. zrozumienia swoich indywidualnych potrzeb,

4. akceptacji wzajemnych słabości i niedoskonałości,

5. powstrzymania się od wszelkich zachowań noszących znamiona przemocy w jakiejkolwiek formie, zwłaszcza przemocy fizycznej, psychicznej czy seksualnej,

6. zachowania ram relacji pomiędzy wychowawcą/ trenerem a wychowankiem, adekwatnych do

pełnionych przez nich ról w Klubie.

§4

Za zachowania niedozwolone uznaje się:

1. brak szacunku do uczestnika relacji,

2. brak empatii i zrozumienia we wzajemnych relacjach,

3. brak zrozumienia dla indywidualnych potrzeb i możliwości uczestnika relacji,

4. brak akceptacji dla słabości i niedoskonałości uczestników relacji,

5. stosowanie zachowań noszących znamiona przemocy w jakiejkolwiek jej formie, w szczególności przemocy psychicznej, fizycznej czy też seksualnej,

6. nawiązywanie relacji trenerów / wychowawców z małoletnimi poza ramami określonymi ich funkcjonowaniem w Klubie.

§5

1. Na terenie Klubu (podczas zajęć i obozu sportowego) korzystanie przez uczestników treningów z urządzeń z dostępem do Internetu jest dozwolone tylko za zgodą Kadry.

2. Zabrania się uczestnikom treningów / zajęć korzystania z Internetu w celu przeglądania i rozpowszechniania treści o charakterze pornograficznym, zawierających przemoc lub treści w jakikolwiek inny sposób nieodpowiednich dla małoletnich uczestników, ze względu na ich wiek i stopień dojrzałości.

3. O ujawnionych nieprawidłowościach w sposobie korzystania przez uczestników z Internetu, będą niezwłocznie nieformalni rodzice podopiecznych Klubu.

4. Klub nie zapewnia dostępu do sieci Internet ani urządzeń elektronicznych mogących łączyć się z siecią Internet.

§6

W przypadku powzięcia przez trenerów / wychowawców Klubu, informacji mogących wskazywać na podejrzenie krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, trener / wychowawca jest zobowiązany do niezwłocznego wdrożenia określonej niniejszymi standardami procedury.

§7

Procedura postepowania, w przypadku ujawnienia podejrzenia lub powzięcia informacji, doświadczania przez małoletniego krzywdzenia obejmuje następujące elementy:

a. Trener / wychowawca, który powziął informację zobowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej, która będzie opisywała zaistniałą sytuację, a także okoliczności pozyskania wiedzy w tym przedmiocie.

b. Trener / wychowawca Klubu powiadamia o ujawnionym zdarzeniu informuje niezwłocznie Członka zarządu Klubu.

c. Członek zarządu Klubu zwołuje w trybie pilnym, zebranie kadry Klubu. Dopuszcza się, aby zebranie odbyło się w formie zdalnej. W toku zebrania, kadra podejmuje decyzję o dalszych działaniach w sprawie, którymi w szczególności mogą być:

- udzielenie stronom wsparcia mającego na celu przezwyciężenie, będącego ich udziałem, kryzysu,

- zawiadomienie o podejrzeniu stosowania przemocy MOPR, celem wszczęcia przez tą instytucję procedury Niebieskiej Karty,

- zawiadomienie właściwej miejscowo Prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub innego organu ścigania,

- skierowanie do sądu rodzinnego wniosku w szczególności w trybie art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego,

d. w przypadku braku konieczności podejmowania powyższych działań, trenerzy / wychowawcy mogą od nich odstąpić,

e. po ujawnieniu podejrzenia doznawania przez małoletniego krzywdzenia, kadra Klubu, na zebraniu, o którym mowa w pkt. c, formułuje plan wsparcia małoletniego, który jest utrwalany w formie pisemnej i dołączany do dokumentacji dotyczącej ww. zdarzenia,

f. zebrania kadry Klubu, o którym mowa w punkcie c, sporządzany jest protokół.

§8

W przypadku ujawnienia sytuacji, która wymaga pilnej interwencji trenerów / wychowawców Klubu, w związku z podejrzeniem doświadczania przez uczestnika przemocy, trener / wychowawca, który powziął taką informację, po konsultacji z Członkiem zarządu Klubu, zawiadamia właściwy miejscowo Komisariat Policji, celem podjęcia przez funkcjonariuszy określonych prawem działań. W takim wypadku, odstępuje się od przeprowadzania zebrania, o którym mowa w §7 pkt c. Klub nie jest instytucją, która posiada uprawnienia do wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

§9

Osobą odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamiania sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, za wszczynanie procedury Niebieskiej Karty, jest Członek zarządu Klubu. Członek zarządu jest zobowiązany złożyć zawiadomienie do stosownych organów niezwłocznie od zebrania zespołu, o którym mowa w §7 pkt c.

§10

Osobą odpowiedzialną za przyjęcie zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających małoletniemu oraz udzielenie mu wsparcia, jest Członek zarządu Klubu, który rozmawia z małoletnim na ten temat, chyba że Członek zarządu Klubu uzna, iż wśród kadry Klubu jest inny trener / wychowawca, którego kompetencje i relacje z małoletnim będą w większym stopniu sprzyjały rozmowie nt. zdarzeń zagrażających małoletniemu oraz udzieleniu mu wsparcia. W takim wypadku, ww. trener / wychowawca przeprowadza z małoletnim rozmowę w ciągu 7 dni.

§11

1. Niniejsze standardy są tworzone wspólnie i akceptowane przez Zarząd Klubu.

2. Osoba odpowiedzialna za sporządzenie niniejszych standardów oraz koordynująca i organizująca pracę kadry trenerów / wychowawców Klubu w zakresie przygotowania standardów jest wybierana przez członków Zarządu Klubu, spośród kadry w drodze glosowania. Osoba odpowiedzialna za sporządzenie oraz przygotowanie Kadry Klubu do stosowania niniejszych standardów posiada kompetencje określone w art. 25 pkt 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 177 z późn. zm.).

3. Każdy członek Zarządu Klubu jak i trener / wychowawca ma obowiązek zapoznać się z niniejszymi standardami i zaakceptować je, oraz stosować się do ich przestrzegania, co potwierdza własnoręcznym podpisem.

4. Standardy podlegają przeglądowi i aktualizacji co najmniej raz na dwa lata, w celu zapewnienia

ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny dokumentowane są pisemnie.

5. Niniejsze standardy udostępnione są na stronie Klubu oraz wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie Klubu. Standardy udostępniono w dwóch wersjach: wersji zupełnej oraz wersji skróconej.

6. Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

7. Rejestr, o którym mowa w ust. 1 przechowywany jest w siedzibie Klubu.

8. Członek zarządu Klubu jest odpowiedzialny za prowadzenia i uzupełnianie rejestru, o którym mowa w niniejszym rozdziale.

9. Rejestr prowadzony jest z poszanowaniem zasad wynikających ze Standardów oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów, w tym przepisów o ochronie danych osobowych.

§13

Niniejsze Standardy wchodzą w życie 1 marca 2024 r.